Een jaar lang elke dag een fietstocht, geweldig!

Elmar
Bekijk foto

Mensen in beweging

Leefkracht bevorderen in onze regio doen we ook met onze maatschappelijke partners. In 2016 kwamen 91.666 kinderen in beweging door de sportieve projecten die Menzis samen met maatschappelijke partners ontwikkelde en organiseerde. Dat zijn er ruim 10.000 meer dan in 2015. Het aantal kinderen dat via een project op school of bij een sportclub structureel is gaan sporten groeide in 2016 fors naar 53.591. Met onze projecten willen we gericht blijven werken aan een gezonde toekomst van onze jeugd. En een blijvende positieve impact hebben op hun leven door de leefkracht te versterken.

De beweegscore hebben we bereikt mede dankzij onze partners de KNLTB, Natuurmonumenten, Jeugdsportfonds en Special Heroes. In Groningen aangevuld met: De 4 Mijl van Groningen, FC Groningen in de maatschappij, Kids United, Nelli Cooman Games en 4Mijl4You. In Twente met FC Twente Scoren in de wijk, Enschede Marathon, Menzis Singelloop Enschede en de FBK Games. In Gelderland werkten de volgende partners mee: Bridge to Bridge loop, Vitesse Betrokken, Rondje Nederland en Go! Gezond Onderweg.

Aantal kinderen in beweging

Ruim 90.000

Ruim 80.000

Ruim 70.000

Bijna 30.000

Waarvan structureel

Ruim 53.000

Ruim 48.000

Bijna 37.000

Ruim 11.000

Uitgaven aan maatschappelijke sponsoring

€ 1,16 miljoen

€ 1,23 miljoen

€ 1,18 miljoen

€ 1,4 miljoen

Kids United

In deze beweegprojecten geven we extra aandacht aan jongeren die een belemmering hebben om te gaan sporten. Zoals een fysieke of mentale beperking of omdat er in het gezin geen geld is voor de contributie.

Marvyn uit Groningen is één van die jongeren. Hij voetbalt bij Kids United, de G-voetbalclub waarmee we veel activiteiten organiseren. Zijn moeder vertelt wat dat voor hem betekent: “Bij Kids United vindt Marvyn wat andere kinderen op school of in de buurt vinden. Daar is hij gewoon Marvyn, niet 'die drukke', 'de jongen met de tics' of 'de autist'. Bij Kids United is hij gewoon net als iedereen!”

Go! Gezond Onderweg

Steeds meer kinderen en jongeren hebben overgewicht. Dit kan op jonge leeftijd al tot gezondheidsproblemen leiden. In de Arnhemse wijk Malburgen wordt dit probleem actief aangepakt met het project GO! Gezond Onderweg. Al 150 kinderen doen mee. Ze worden niet alleen gezonder, maar krijgen ook een beter zelfbeeld en leren ‘nee’ zeggen. Met GO! worden kinderen en jongeren in hun eigen gezin en omgeving gecoacht naar een gezondere levensstijl. Deze aanpak is voortgekomen uit een samenwerking tussen Menzis, gemeente Arnhem, Rijnstate, VGGM en GEZ Malburgen. Kindergezondheidscoach Marjolein Postma vertelt: “Voor ons als kindergezondheidscoaches geeft het veel voldoening als kinderen in de loop van de tijd blijer binnenkomen en lekkerder in hun vel zitten. Ze merken dat ze sneller kunnen rennen en geen kleren in een maat groter hoeven te kopen. We zien dat ze een beter zelfbeeld krijgen en ‘nee’ durven zeggen. Dat is toch een prachtig resultaat?”

Special Heroes

Special Heroes is er voor leerlingen uit het Speciaal Onderwijs. Sporten is goed voor de gezondheid en lichamelijke ontwikkeling. Zeker voor kinderen met een chronische ziekte of beperking is het belangrijk om voldoende te sporten. Een sportclub is bovendien een makkelijke manier om leeftijdsgenoten te ontmoeten zonder beperking. Dat helpt bij hun integratie in de samenleving. Daarom wil Special Heroes kinderen uit het speciaal onderwijs in beweging brengen en laten sporten. Nico Teunissen (Regionaal projectleider van Special Heroes) vertelt: “Menzis staat ons bij met raad en daad en dat vinden we heel bijzonder. Deze samenwerking draagt zeker bij aan het succes van Special Heroes. Wij passen heel goed bij Menzis: we delen sociaal bewustzijn en doen daar samen iets positiefs mee. Wij richten ons op kinderen die normaal gesproken weinig bewegen. Dit kan leiden tot gezondheidsklachten. Menzis zorgt ervoor dat zij in beweging komen. Dat is super!”

Walking football

Niet alleen jong krijgt aandacht, maar ook oud. Zo is er het project Old Stars, waarbij ouderen aan walking football doen. Dit betekent dat zij voetballen op wandeltempo – rennen is verboden – zonder fysiek contact. Onlangs zijn in Enschede zes amateurclubs gestart met deze voetbalvariant. Het eerste toernooi was in het Olympisch stadion in Amsterdam. Bewegen is goed voor de 60-plussers, maar het gaat vooral om het opdoen van sociale contacten. Meer dan 1 miljoen mensen boven de 55 jaar voelt zich in Nederland eenzaam. Via Walking football bouwen ze een sociaal netwerk op en het is ook nog eens gezond.

Vorige Regioaanpak
Volgende Milieu zo min mogelijk belasten