Versterken fysieke leefkracht door bewegen

Ruim 60.000 mensen structureel aan het sporten

Menzis werkt samen met partners aan programma’s om mensen structureel meer te laten bewegen. In 2017 heeft dat beleid ertoe geleid dat ruim 60.000 mensen structureel zijn gaan sporten. Dit is bereikt door mensen enthousiast te maken voor een sport, maar ook door drempels voor deelname weg te halen. We hebben specifiek aandacht voor mensen die een belemmering hebben om te gaan sporten, zoals jongeren met een fysieke of mentale beperking of eenzame ouderen. Succesvolle voorbeelden zijn onze samenwerkingen met Special Heroes, Het Nationaal Ouderenfonds, het jeugdpartnerschap met de KNLTB en het Jeugdsportfonds. Met deze en andere partners zorgden we er in 2017 voor dat voor ruim 60.000 mensen sport een vast onderdeel in hun leven is geworden.

Beweegscore 2017

In 2017 is de keuze gemaakt om de beweegprogramma’s niet alleen te richten op kinderen, maar op mensen van alle leeftijdsgroepen. Dit maakt dat de beweegscore van 2016 (ruim 90.000 kinderen in beweging, waarvan 53.000 structureel) niet vergeleken kan worden met die van 2017.

Aantal mensen in beweging

Waarvan structureel

Uitgaven aan maatschappelijke ondersteuning

€806.556

OldStars Walking Football

Menzis ondersteunt OldStars Walking Football samen met Het Nationaal Ouderenfonds, gemeenten, eerstelijns zorgaanbieders en andere partners. Onderzoek toont aan dat 900.000 van de 2,9 miljoen 65-plussers eenzaam zijn. Menzis wil voor hen het verschil maken. Door de eenzaamheid te voorkomen en bestrijden, maar ook door de zelfredzaamheid te vergroten.

OldStars Walking Football is voetballen zonder rennen. Er zijn geen keepers, geen buitenspelregels, geen slidings, er is altijd één voet aan de grond en de bal komt niet boven heuphoogte. Zo worden blessures voorkomen. Naast meer fitheid en een betere conditie, zorgt Walking Football voor sociale contacten en gezelligheid.

Sporten met vrienden houdt mij jong
Frans (68) speelt sinds vier jaar Walking Football. Hij vertelt: “Gaandeweg bouw je een vriendschap met elkaar op en je onderneemt ook dingen buiten het veld. Daardoor laten we elkaar nooit vallen. We zijn echt vrienden geworden en we blijven elkaar hoe dan ook zien en steunen. Ik zit stukken lekkerder in mijn vel. Net als anderen overigens: zes op de tien deelnemers geeft aan fitter te zijn geworden door deze nieuwe voetbalsport."

Bekijk de video over OldStars Walking Football

Special Heroes

Voor kinderen met een chronische ziekte of met beperking is meedoen met een sportclub vaak niet vanzelfsprekend. Het project Special Heroes laat deze kinderen in clubverband sporten en bewegen.

Bekijk hier een filmpje over de Special Heroes die meededen aan Sailwise 2017.

Vorige Menzis SamenGezond
Volgende Versterken mentale leefkracht door ontspanning