Vorige Volgende

Nieuwe werkomgeving

Ook in 2018 werd een deel van onze locaties verbouwd. In een periode van drie jaar veranderen we de kantoren tot een moderne en inspirerende werkomgeving. Daarmee bieden we onze medewerkers de kans om het beste uit zichzelf en hun team te halen.

Activiteitgericht werken

Medewerkers kiezen op onze locaties steeds die plek of die ruimte die het beste past bij de taken die zij verrichten. Dit noemen we ‘activiteitgericht werken’. Deze manier van werken verbetert de samenwerking, flexibiliteit en leefkracht. Daarvan profiteren de medewerkers en ook onze klanten en partners. Activiteitgericht werken gaat uit van sturen op ‘output’ in plaats van op zichtbaarheid en gemaakte uren. Dat vraagt, naast goede resultaat- en werkafspraken, om vertrouwen van leidinggevenden en verantwoordelijkheid van medewerkers.

Integrale benadering

De introductie van activiteitgericht werken kent drie pijlers die we integraal benaderen:

  • Facilitair:
    In 2018 hebben we de renovatie van de drie beoogde verdiepingen op de locatie in Enschede afgerond. Tevens zijn op de locatie Wageningen een aantal verdiepingen opnieuw ingericht. In 2019 ronden we de renovatiewerkzaamheden in Wageningen af en gaan we de locatie in Groningen aanpassen. Bij de herinrichting hebben we steeds gekozen voor duurzame oplossingen, zowel bij de materialen als bij de keuzes voor onderhoud en beheer.
    De moderne en inspirerende werkomgeving ademt Menzis en versterkt daarmee de leefkracht van medewerkers. De Menzis-identiteit komt onder meer tot uiting in de navigatie en in de aankleding. Leefkracht krijgt invulling via hoog/laag-bureaus en ander dynamisch meubilair, zoals zitfietsen en zitballen. Daarnaast zijn er waterpunten op elke verdieping en heeft elke locatie een Ontspanningskamer voor een pauzemoment.

De zitballen zijn populair op onze afdeling. Zelf vind ik staand werken op de wiebelplank heel prettig.

Dennis Geurts, Contentspecialist, afdeling Corporate Communicatie bij Menzis
  • ICT:
    Ook de ICT-middelen hebben we gemoderniseerd in 2018. Alle medewerkers stapten over naar Windows 10 en Office 2016. Zij kregen daarbij uitleg over goed en slim gebruik hiervan.
    De nieuwe digitale werkomgeving is enerzijds een randvoorwaarde voor het ‘nieuwe samenwerken’ (plaats- en tijdonafhankelijk) op de gerenoveerde locaties en elders. En anderzijds is dit de basis voor excellente dienstverlening naar onze klanten en zorgaanbieders én biedt het medewerkers een kans tot innovaties. 

Videobellen via Skype met collega’s op een andere locatie werkt prettig en het voorkomt reistijd.

Ellen van Hattem, Project Nieuwe Werkomgeving 2020 bij Menzis
  • Gedrag:
    In voorbereiding op de start op de aangepaste verdiepingen kregen teams begeleiding rondom het activiteitgericht werken. Zo kon iedereen snel, prettig en productief van start op de nieuwe werkplek. Ook na de terughuizing is er voor medewerkers ondersteuning gebleven bij het optimaal gebruiken van de nieuwe mogelijkheden voor (samen)werken.

Vorige Opleiding en (door)ontwikkeling
Volgende Leefkracht, arbo en verzuim