Campagnes in 2018

Onze merkcampagne ‘Mens, wat ben je mooi’ is gericht op de schoonheid van mensen; zowel ziek als gezond. Maar we willen mensen ook helpen om hun leefkracht te verbeteren en inzicht te geven in hun gezondheid. Daarom voeren we jaarlijks meerdere campagnes, waarin we mensen concreet helpen bij het bereiken van een gezondere leefstijl, bijvoorbeeld door SamenGezond onder de aandacht te brengen. Doel van deze campagnes is het bekender maken van SamenGezond, maar ook het stimuleren van SamenGezond app-dowloads en aanmeldingen op de SamenGezond-website.

Campagne SamenGezond - heel 2018 actief

Om mensen betrokken te houden bij het werken aan hun gezondheid voeren we jaarlijks op meerdere momenten en meerdere onderwerpen (voeding, bewegen, slapen en werkstress) campagnes, al dan niet ondersteund door de inzet van radio en online. Campagnes pakken we integraal aan: met media-aanwezigheid, coachingsdoelen, content in de app en op de website, zelftesten, e-nieuwsbrieven en producten en diensten in de webshop.

Voeding
In deze campagne besteedden wij aandacht aan voeding door het faciliteren van voedingschecks en een online consult voor dieetadvies in samenwerking met My Daily Lifestyle.

Bewegen
De zomermaanden stonden in het teken van bewegen. We zagen een flinke toename in de content over bewegen (beweegtips, voorkomen van sportblessures en voeding), die werd gelezen op zowel de SamenGezond-app als -website. De doelen en activiteiten rondom bewegen zijn erg populair bij de deelnemers.

Slaap
Meer dan 40 procent van de Nederlanders heeft een slaapprobleem. Het thema slaap hebben we als integraal gezondheidsthema benaderd, zowel in relatie tot sporten, overspanning en herstel na ziekte. De campagne startte met een slaaptest. Deze werd 52.000 keer ingevuld. Een prachtige score! Noemenswaardig was de bereidheid tot het delen van slaaptips, -ervaringen en -gewoontes onder de SamenGezond-deelnemers. Deze input gebruikten we in het vervolg van de campagne. Tijdens de slaapcampagne zagen we tevens een flinke toename van het aantal afgenomen Mirro-modules uit de webshop van SamenGezond.

Meer dan 1.500 slaaptips

We vroegen deelnemers aan de slaaptest om hun geheimen voor een goede nachtrust met ons te delen. We kregen meer dan 1.500 tips. Een selectie is hieronder vermeld.

“Ik zorg ervoor dat ik elke nacht 8 uurtjes slaap.”
“Vroeg eruit en tegen 22.00 uur lekker onder de wol.”
“Naar bed zodra je moe wordt. Soms is dat 20.30 uur en soms 0.30 uur, maar dat maakt niet uit. Ik slaap altijd tot 7 uur en ben dan klaarwakker.”

Nog meer tips zijn hier vermeld.

Stress
De cijfers zijn duidelijk; bijna de helft van de Nederlanders heeft continu last van een opgejaagd gevoel door stress op het werk (onderzoek door PanelWizzard in opdracht van Menzis).

Maar liefst tweederde slaapt ook slechter door deze stress. Eén op de tien vrouwen ligt zelfs een paar keer per week wakker van werk. En één op de vijf heeft zich weleens ziek gemeld vanwege stress. Er wordt wel hulp gezocht:

30 procent is weleens met stressgerelateerde klachten naar de huisarts gegaan en 23 procent naar een psycholoog. Gebleken is dat vooral de thuissituatie het moet ontgelden als er stress is. Deze inzichten zijn het uitgangspunt geweest voor de campagne ‘honden tegen stress’. In een online documentaire stelden we de vraag: kunnen honden mensen helpen om werkstress te verminderen? Deze documentaire is het uitgangspunt om het daarna breder over de stress-oplossingen van SamenGezond te hebben.

Campagne ‘Mens wat ben je mooi’ – in het najaar

Behalve de SamenGezond-campagnes was er in 2018 uiteraard ook een campagne voor het werven van klanten. Hierin maakten we gebruik van communicatieboodschappen die, zoals men van ons gewend is, over herkenbare thema’s gaan: Zorgvinder, gespreid betalen, zorg dichtbij en SamenGezond. Extra aandacht was er voor onze regio’s met onder andere de inzet van abri’s, promotie-events en advertenties in regionale dagbladen.

Externe campagnes - Stoppen met Roken

We hebben in 2018 ook veel aandacht besteed aan hulp bieden bij het stoppen met roken. Zo steunden we de campagne Stoptober (een initiatief van het ministerie van VWS), hebben we deelnemers geworven voor het Stoptoberhuis en introduceerden we een extra landingspagina op SamenGezond.nl/roken om rokers de weg te wijzen naar effectieve middelen om te stoppen. Ook vroegen we ex-rokers hun tips te delen op SamenGezond en op Medemenz. We denken ook mee bij initiatieven in de regio om bij te dragen aan de landelijke ambitie voor een rookvrije generatie. Zo zijn we bijvoorbeeld partner in de beweging om Groningen Rookvrij te maken en zijn er ook ideeën om andere regio’s rookvrij te maken.

Vorige Transparant advies
Volgende Dienstverlening