Leefkracht in de praktijk

Leefkracht is onderdeel van onze missie, want we willen uiteindelijk meer zijn dan een zorgverzekeraar; we willen ook een partner in gezondheid zijn. We bieden iedereen, niet alleen onze klanten, ondersteuning op het gebied van leefkracht, onder andere met behulp van het online gezondheidsprogramma SamenGezond. Enkele leefkrachtvoorbeelden uit de praktijk zijn:

Beweging

We werken samen met sportieve partners om mensen structureel (meer) te laten bewegen. In 2018 heeft dat ertoe geleid dat we 62.731 mensen aan het sporten hebben gekregen (zie: Beweegscore 2018). Voor hen is sporten een vast onderdeel van hun leven geworden.

Ontspanning

SamenGezond biedt sinds 2018 de e-health diensten van Mirro aan. SamenGezond-deelnemers kunnen kiezen uit verschillende zelfhulpmodules voor diverse mentale klachten, zoals stress, slecht slapen of overbelasting op het werk. Met de modules kunnen deelnemers zelfstandig en anoniem op ieder moment aan de slag.

Voeding

In 2018 hebben we, binnen de SamenGezond-omgeving, voedingsadvies op maat geïntroduceerd. Na onderzoek onder klanten bleek namelijk dat er veel vragen zijn rondom voeding, vooral 'wat is eigenlijk gezond', maar ook 'wat werkt op de lange termijn' en 'wat werkt voor mijn klacht'. Veel respondenten gaven aan interesse te hebben in persoonlijk voedingsadvies, maar dat de stap naar een diëtist groot is. Om toch toegang te bieden tot kwalitatief goed voedingsadvies hebben we voedingsadvies ontwikkeld dat uit vier onderdelen bestaat, oplopend naar complexiteit en intensiteit:

• Gratis voedingsblogs (in samenwerking met onder andere het Voedingscentrum en Ekomenu);

• Gratis en persoonlijk e-advies van een diëtist (in samenwerking met Jouwdiëtist);

• Tegen betaling een persoonlijke voedingscheck van een diëtist, gebaseerd op een vooraf aangeleverd voedingsdagboek (in samenwerking met Jouwdiëtist);

• Tegen betaling een voedingsconsult van 30 minuten, via Skype of telefoon, met een diëtist (in samenwerking met Jouwdiëtist).

Uit de resultaten is gebleken dat van de gratis diensten goed gebruik gemaakt werd. Het aantal aangevraagde voedingschecks en -consulten (tegen betaling) bleef nog achter bij de verwachtingen.

In 2019 gaan we het aanbod optimaliseren en meer laten aansluiten op de specifieke gezondheidsdoelen die mensen nastreven, bijvoorbeeld afvallen.

Meedoen in de maatschappij

We kunnen diverse voorbeelden geven van leefkracht versterken door mensen mee te laten doen in de maatschappij. In 2018 gaven we hier invulling aan door onder andere Oldstars, walking football te ondersteunen, maar ook ons jaarlijkse kerstdiner voor ouderen, Menzis 4 Mijl van Groningen, Bridge to Bridge Arnhem en diverse activiteiten voor Kids United.

Kerstdiner voor ouderen

Volgens cijfers van het Nationaal Ouderenfonds voelt een op de vier ouderen zich eenzaam. Een deel hiervan heeft zelfs maar één keer per maand contact met iemand. Met het Menzis kerstdiner op onze drie vestigingen in Wageningen, Groningen en Enschede willen we ouderen iets geven om naar uit te kijken: een driegangendiner, persoonlijke begeleiding, muziek en entertainment.

Leefkracht binnen Menzis

Ook binnen onze eigen organisatie besteden we veel aandacht aan het versterken van leefkracht. Per slot van rekening zit een fitte medewerker beter in zijn vel en heeft daardoor meer (werk)plezier. Een grote rol is weggelegd voor onze leefkrachtambassadeurs, 23 collega’s die - naast hun eigen functie - kennis hebben van leefstijl en bijdragen aan nieuwe of bestaande initiatieven op dit gebied. In 2018 waren onze ambassadeurs onder andere bij de volgende activiteiten betrokken:

• Aanwezig bij en initiëren van wandel- en fietstochten, gezonde recepten uitdelen etc.;

• Promoten van de ‘Stoppen met roken’ trainingen;

• Presentatie voor de afdeling Zorginkoop over de rol van de Leefstijlcoach;

• In de ‘Week van de werkstress’ diverse workshop verzorgd, zoals mindfulness en yoga;

• Young Menzis leefkrachtavond gefaciliteerd met een gezondheidsquiz, mindful proeverij en bootcamp;

• Diverse initiatieven op het gebied van hardlopen, zwemmen en bootcamps;

• Stimuleren van micropauzes op de werkvloer en lopend bilateraal overleg;

• Aanwezig op de jaarlijkse medewerkersbijeenkomst, met een discussie- en informatietafel om ‘op te halen’ wat onze medewerkers nodig hebben op het gebied van leefkracht.

Vorige Versterken van leefkracht
Volgende SamenGezond, een gezond steuntje in de rug